Zeina Mourtada är en av Sveriges mest populära matbloggare. I den här recensionen tittar vi närmare på hennes hummus.
Alla som någon gång varit i Mellanöstern vet att hummusen man får där är något helt annat än den man brukar hitta i Sverige. Där är kikärtsröran krämig, nötig och väldigt svår att sluta äta när man väl har börjat. I Sverige – i alla fall om man köper sin hummus i en kyldisk och inte från en restaurang – kan det tvärtom ofta sluta med besvikelse.
Zeina Mourtada är läraren från Malmö som med sin blogg Zeinas Kitchen de senaste åren har tagit Sverige med storm. Många är de som med hjälp av hennes recept för första gången har prövat på att från grunden laga mat från Mellanöstern. Förutom bloggen är Zeina dessutom aktiv på Instagram och har skrivit flera kokböcker. 2019 tilldelades hon tidningen Allt om mats stora matpris.
Sedan ett par år tillbaka har Zeina även sitt namn på ett sortiment av produkter som återfinns i många av landets butiker. Det är här hummusen kommer in. Den känns som något av ett eldprov för hela sortimentet. Fungerar en så grundlig sak som kikärtsröra är det stor sannolikhet att resten av produkterna också är goda.
Hur väl lyckas då bloggaren med att överföra kikärtsfavoriten till kyldisken? Med bravur – och faktiskt bra mycket bättre än alla konkurrenter som i alla fall undertecknad har prövat. Smaken i Zeinas hummus har något som många andra svenska hummusar saknar: den där nötigheten. Denna kommer från sesampastan tahini, och det känns verkligen inte som att Zeina och hennes team har sparat på denna när de har tagit fram sin röra. Det andra stora utropstecknet med Zeinas hummus är krämigheten. Den gör att produkten blir en fröjd att äta – inte alls så där träig som hummus från andra tillverkare kan bli.
Överlag är det bara att lyfta på hatten till Zeinas. Varumärkets hummus sätter en ny standard på marknaden.